diumenge, 13 de desembre del 2009

Llegir, escriure, parlar i escolar

L’Imma a comunicació oral, escrita i digital ens ha explicat les quatre principals habilitats que hem de dominar per comunicar-nos amb eficàcia. Nosaltres hem pres apunts.

Un usuari de la llengua ha de dominar per poder-se comunicar eficaçment en totes les situacions possibles les quatre habilitats.

Aquestes es poden dividir per :
-emissor->escriure, parlar
-receptor->llegir , escriure


Llegir

Té quatre implicacions:

-Llegir és un procés actiu perquè el lector va construint el significat del text, significat que potser NO és una rèplica (igual) del significat que va voler donar-li l'autor, sinó què és una construcció pròpia que dependria del text. El que jo llegeixo no serà el mateix , ni ho interpretarem igual que l’escriptor o una altra persona.

-Llegir és aconseguir un objectiu. Llegim per alguna finalitat. L’objectiu sempre guia la lectura i poden ser molt variats ( plaer, adquirir coneixaments..)

-Llegir és implicar-se en un procés de predicció * i inferència continu.
*Habilitat per comprendre alguna part del text gràcies al context ( al significat de la resta).

Qui llegeix formula una hipòtesis sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts, mentre va llegint. A mesura que va llegint el lector va verificant o refutant el que va llegint.


Escriure

És el procés a través del qual es produeix un text significatiu.


Parlar

És expressar els nostres pensaments mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.


Escoltar

Comprendre un missatge a partir d'engegar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat demana:

+ Un paper actiu i participatiu
+Un respecte per l’emissor i les seves idees
+Ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l’altre persona
+Un bon oient sap descobrir les idees principals del missatge i sap reaccionar davant d’aquest i parlar quan acaba l’orador.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada